Klimaatcrisis: gedragsverandering en de rol van communicatie

24-03-2023 29 keer bekeken

Begin

28-03-2023 om 16:00

Einde

28-03-2023 om 17:15

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Locatie

Online

Reint Jan Renes (lector Psychologie voor een Duurzame Stad - Hogeschool van Amsterdam) en Aniek Moonen (voorzitter Jonge Klimaatbeweging) kijken tijdens dit online college naar een aantal actuele issues in het klimaatdebat en bespreken wat nodig is om ook echt in actie te komen.

Wat werkt en wat werkt niet? Reint Jan doet dat vanuit de gedragswetenschappen, Aniek geeft haar visie met kennis uit de praktijk.

Welke issues komen aan bod?

  • Hebben radicale en disruptieve klimaatacties zin (de A12 blokkade door Extinction Rebellion of soep gooien door Just Stop Oil) of roepen ze juist vooral weerstand op? Wat is het effect van een meer gematigde actievorm, zoals het massaal ondertekenen van een brandbrief, of word je daarmee inmiddels niet meer gehoord?
     
  • Polarisatie en klimaat: op welke manier kun je als communicatieprofessional een rol spelen in polariserende klimaatdiscussies? We kijken in dit licht ook naar de campagne die SIRE begin dit jaar startte waarmee ingezet wordt op bewustwording van polarisatie en naar de vele initiatieven om burgers via burgerberaden te betrekken bij het klimaatvraagstuk.
     
  • Wat is de impact van meer nadruk leggen op individuele ‘handafdruk’ (met elkaar in gesprek over klimaat) in plaats van de individuele ‘voetafdruk’ (je eigen voetafdruk zoveel mogelijk verkleinen). Welke rol spelen rolmodellen daar mogelijk bij en hoe kun je als communicatieprofessional daar op inspelen?
     
  • Hoe kijken we als communicatieprofessionals tegen de oproep om reclame fossielvrij te maken en harder op te treden tegen greenwashing. Is dit een wenselijke ontwikkeling en gaan we inderdaad minder klimaatonvriendelijke consumeren wanneer we er niet langer meer toe verleid worden?

Meer informatie en aanmelden via Logeion

Cookie-instellingen