Terugblik: LCNK bijeenkomst 5 november

25-11-2021 171 keer bekeken

Op 5 november was het zover: de live bijeenkomst van het Landelijk Communicatie Netwerk Klimaat. We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst waar we ideeën, verhalen en uitdagingen met elkaar deelden.

Belangrijke updates vanuit het programma Aardgasvrije wijken

Belangrijke updates vanuit het programma Regionale Energie Strategie

  • Op 1 oktober is de handreiking 2.0 gepubliceerd inclusief 15 werkbladen. De volgende 3 werkbladen zijn interessant voor communicatieadviseurs:
  • Op 3 november was het RES congres: De RES op stoom. Het was een leerzaam, waardevol en leuk congres. Bekijk de terugblik.
  • De RES is bezig met het ontwikkelen van concrete communicatiemiddelen voor gemeenten. Hieronder valt ook een update van de animaties.

De presentaties en deelsessies

Deze ochtend stond in het teken van participatie en klimaatcommunicatie. Hiervoor hadden we twee interessante sprekers: Maarten Fluit, senior-adviseur bureau EMMA vertelde ons alles over participatie met focus op burgerfora en Pascale de Leijer, woordvoerder bij IPO nam ons mee in de impact die de watercrisis in Limburg heeft op klimaatcommunicatie.  

Highlights deelsessie: participatie en burgerfora

Tijdens de deelsessie over participatie voerden we het gesprek over de uitdagingen, het bereiken van het stille midden en deden leuke ideeën op. We zetten de highlights op een rijtje:

  • Uitdaging: managen van verwachtingen van alle kanten: raad, inwoners en interne organisatie.
    Kijk vooral naar in welke fase het project of dossier zit. Sommige zaken zijn niet geschikt voor participatie. Kijk ook naar in welke fase van participatie je zit: het waarom of hoe?
  • Uitdaging: het bestuur moet goed weten wat participatie inhoudt en wat ze ermee willen.
    Als je participatie roept, wat betekent dat dan? Het kan ook betekenen dat het iets anders oplevert dan het bestuur graag wil. Een participatievisie kan hierbij helpen.
  • Het stille midden bereiken: de plek waar je het organiseert trekt vaak een bepaald publiek.
  • Het stille midden bereiken: ga voor hybride participatie: een combinatie van online en offline. Denk hierbij ook aan het inzetten van sociale media advertenties.
  • Het stille midden bereiken: doe het niet alleen, maar betrek ook collega’s van andere afdelingen met een ander netwerk zodat je ‘dieper in de wijk’ komt.

Highlights deelsessie klimaatcommunicatie

Tijdens de deelsessie over klimaatcommunicatie voerden we het gesprek over hoe actualiteiten invloed hebben op het gesprek over klimaat.

We zetten ook hiervan de highlights op een rijtje:

  • Dilemma: wel of niet communiceren over energiearmoede? Gebruik je die term wel en wil je nu wel het momentum gebruiken?
  • Carolien Koopmans, communicatieadvsieur bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat, licht dilemmalogica toe. 
  • De moeilijkheden van verduurzaming: we bespraken het idee van Ruud Koornstra: gebruik het bedrag van je energierekening voor de investering in duurzaamheid. Banken, energieleveranciers en (commerciële) bedrijven willen dit, maar mogen het energiebedrag niet gebruiken financiering.
  • Uitdaging: hoe krijg je iedereen mee in je communicatie? We wisselden ideeën en ervaringen uit.

Vooruitblik

Tijdens de afsluiting kon iedereen aangeven welke onderwerpen zij interessant vinden voor de volgende bijeenkomsten. Wij nemen deze mee en hopen jullie snel weer te zien! Heb je ideeën of een mooi praktijkverhaal wat andere communicatie collega’s inspireert? Stuur het dan naar onze communitymanager via evy.jansen@rvo.nl

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.


Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.